Thursday, June 7, 2012

apa yang patut?

assalamualaikum dear readers...

da masuk bulan jun... sedar, dah berlalu seminggu daa, cepatnya masa berlalu..
alhamdulillah, bersyukur kepada Allah yang Maha Berkuasa telah memberi kesempatan untuk meneruskan hidup di atas muka bumi ini...

tak lama lagi sem baru nak start daa... nak kena bersedia main ragbi (berebut bas), nak kena bangun awal p kelas, nak kena buat assignment, buat report lab, mula laa nak sibuk itu ini.. setelah hampir dua bulan seperti penganggur terhormat kat ruma ne.. hehee excited pla nak balik ostel hujung minggu nee... hahaa,

dear kawan2.. rindu nak jumpa korang..  (ngada2)


hihii, nak cerita ada sorang kawan saya ne.. dia lelaki, bukan boipren cuma TTM (teman tp mesra) la sangat.. hihii.. kepala da bengang ngan perangai dia mengalahkan pompuan.. napa ekk?? dia sangat kuat merajuk, dah laa saya ne tak berapa reti nak pujuk2 orang ne, lagi lagi yang dipujuk ne pula lain spesis dari saya.. hemm, menambahkan tahap bengang terhadap lelaki meningkat.. hahaa
hari ne dah masuk hari ke 3 dia tak kontek gara2 merajuk yang ntah apa-apa ntah tu.. k full stop.. nanti reda juga kemerajukan dia tu...

ntahlaa kebelakangan ne family saya balik2 cakap sal kawin ngan saya.. tambah bengang lagii..

hahaa, heran juga tetiba dorang ne tetiba sporting, padahal sebelum ne tahu jak anak2 dorang dah ada boipren, tahan telinga saja kena ceramah free.. tak tau la mimpi apa yang dorang dapat kan..

saya awal-awal lagi dah kena ... dengan selamba jak bapa cakap "baa, ko kawinla cepat2, lagi bagus" dan waahh, speechless ow saya.. tak sangka pla bapa akan cakap mcm tu..

dan mama lagi bagi kena, " kawin muda bagus tu, carilah calon cepat2" terkejut juga mama cakap mcm tu.. hemmm, dorang adik2 lagi laa, dah kuat menyakat, makinlah menjadi.. dengan angan2 nak suruh saya kawin cepat.. adaka patut??

bagi saya kawin muda memang bagus, tapi lagi bagus kalu dapat calon yang mampu membahagiakan di dunia dan akhirat, erti kata lain cukup syarat..
buat masa sekarang, saya belum bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai isteri orang, memandangkan tanggungjawab terhadap ibubapa dan terhadap pelajaran pun belum dilaksanakan sepenuhnya... biarlah saya menumpukan perhatian terhadap pelajaran saya terlebih dahulu.. soal kawin belakang cerita, dah sampai jodoh yang ditetapkan oleh Allah, saya akan kawin juga.. insyAllah..

saya tahu, saya tak sempurna untuk mendapatkan seseorang yang sempurna, cukuplah dia seorang yang boleh menyempurnakan hidup saya..

ciri-ciri bakal imam pilihan saya:
1) 4sure dia mestilah beragama Islam..
2) berkebolehan untuk membimbing saya ke jalan Allah..
3) hensem tak hensem belakang kira yang penting hati baik..
4) menghormati ibubapanya sendiri dan orang lain..
5) jujur dan setia..
6) ada kerjaya, bukan mengharap duit mak bapak..
7) memahami, bertolak ansur, dan pandai jaga hati saya..
8) menyayangi dan menerima saya seadanya..
9) tegas bukan garang..
10) bkn suka cemburu yg tak tentu pasal..

ok.. full stop tuk kali ne...

doakan saya agar dapat mencari bakal imam yang saya impikan...

terima kasih..

semoga dapat balasan yang baik... 


No comments:

Post a Comment